Mäklarsida

Här hittar du samlad information om föreningen kopplat till försäljning.

Välkommen till BRF Kommerserådet nummer 1

Föreningen är belägen på ett av de mest centrala lägen som finns i Göteborg med alla stadens äldsta historiska byggnader inom synhåll. Du ser Domkyrkan, Tyska kyrkan, Ostindiska huset, Sahlgrenska huset och Rådhuset från många av föreningens lägenheter. Den lummiga och välskötta innergården är en tyst oas där du som boende kan sitta i solen under sommarhalvåret eller ta del av ett av de många evenemang som föreningen anordnar varje år. Exempel på aktiviteter är grillning i samband med de gemensamma städdagarna vår och höst, konserter under sommaren och det årliga besöket av Göteborgs lucia varje år i vintertid.

På under fem minuters promenad når du Stenpiren och dess båtar över till Eriksberg och Lindholmen. Lika långt har du till Köpcentret Nordstaden, Brunnsparken, Kungsgatan, Kungsportsplatsen, Trädgårdsföreningen eller Grönsakstorget. Till fots tar du dig till Göteborgs Central på ca 10 minuter eller Avenyn. Hela närområdet är fyllt av stadens bästa restauranger, caféer och uteserveringar.

Två steg ut på Södra Hamngatan ser du Göteborgs nya landmärke, Karlatornet, resa sig och på en av stadens mest kända broar över stora hamnkanalen kan du betrakta solnedgången sittandes på en bänk.

I huset ligger ett av Göteborgs största och välutrustade gym där du som boende har 200 kronors rabatt på månadsavgiften. Som boende i föreningen får du tillgång till innerstadens medlemskort där du ofta får minst 10% avdrag på priset på många av affärerna runt omkring dig. I huset ligger en av stadens bästa frisörer med förmånliga priser för dig som bor i föreningen.

Styrelsen i föreningen har under många år haft en hög ambition att säkra upp fastighetens underhåll med hjälp av en underhållsplan. På så vis undviks snabba kostnadsökningar för föreningens medlemmar. Ekonomin är extremt välskött och föreningen har under de senaste åren via avgifterna fått följa med i de inflationsdrivna kostnadsökningarna och energipriserna. Samtidigt har föreningen genomfört investeringar i underhåll utan att det har slagit igenom på avgifterna.  År 2022 byttes exempelvis alla hissar i fastigheten ut och tvättstugan totalrenoverades. Under 2021 gjorde en genomgripande energieffektivisering genom översyn av olika driftsaggregat och anpassning av belysning i hela fastigheten. Inför 2024 undersöks möjligheterna till att installera solcellsdrift på taket för att ytterligare sänka föreningens driftskostnader.

Föreningen är en av de lägst skuldsatta i Göteborg med en belåning på 3822 kronor per kvadratmeter. Detta borgar för en långsiktighet och stabilitet i ett område där fastighetspriserna tack vare det centrala läget har en stabil grund.